Sunday, April 12, 2009

Gerakan Melaga-laga Datuk Seri Najib Dengan Tun M


Petikan dari http://www.suarawarongkopi.blogspot.com/

Pak Cu dengaq cerita ada suara-suara sumbang yang cuba melaga-lagakan Tun M dengan Datuk Seri Najib (DSN). Puak-puak nie kata Tun M adalah penyebab kekalahan BN di PRK baru-baru ini. Depa kata tindakan Tun M yang seakan-akan cuba mengawal kerajaan DSN menghilangkan kepercayaan rakyat terutamanya orang cina.

Pak Cu tengok adalah sesuatu yang tak benar benar sama sekali, mengaitkan nama Tun M dengan kekalahan BN ini. Buktinya adalah peningkatan undi melayu terhadap BN. Ini membuktikan peralihan kuasa antara DSN dengan "Tun Lagi Satu" (TLS) sedikit sebanyak berupaya menarik undi melayu. BN kalah sebab kehilangan banyak undi cina. Puncanya kerana pemimpin-pemimpin UMNO dan blogger-blogger pro-UMNO banyak memainkan isu berkaitan pemberian tanah 999 kepada kaum cina. Ini tidak menyenangkan hati kaum cina. Mereka lihat seakan-akan hak mereka sebagai warga negara Malaysia dipertikaikan.

Malah ada statement dari blogger-blogger yang kononnya pro-UMNO menghentam kaum cina secara keterlaluan menyebabkan orang cina lari dari UMNO. Tapi Pak Cu yakin, blogger-blogger nie adalah penyokong pembangkang yang menjadi api dalam sekam untuk menghasut ahli UMNO tulin secara halus agar membenci orang cina, serta menampakan kepada orang cina seakan-akan UMNO hanya berjuang untuk orang melayu saja. Orang cina melihat UMNO kini lebih tertutup mindanya jika dibanding dengan PAS. Mereka merasa lebih selesa untuk mengundi PAS dari UMNO. PERSEPSI INI PERLU DIPERBETULKAN DENGAN SEGERA JIKA KITA INGIN MELIHAT BARISAN NASIONAL KEMBALI BERTAKHTA DIHATI ORANG CINA.

Berbalik kepada cerita Tun M, tuduhan yang menyatakan Tun M cuba mempengaruhi setiap keputusan yang dibuat oleh DSN, jugak Pak Cu tak nampak kebenarannya. Tuduhan seperti ini memperlihatkan seakan-akan DSN adalah pemimpin yang tak dak kewibawaan. Secara peribadi, dari ayaq muka pun kita nampak DSN jauh lebih bijak dari Pak Lah (TSL). Mustahil DSN dungu sampai tak tau nak beza antara baik dengan buruk. Apa yang Pak Cu lihat, pandangan yang diberi Tun M, semuanya ada kebenaranya. Jadi salahkah jika DSN membuat keputusan yang sama dengan pendapat Tun M. Pak Cu rasa kalau Tun M tak bagi pandangan pun, DSN akan membuat keputusan yang sama. Tak kan kita nak lihat DSN jadi macam TSL. Masa Pak Lah jadi PM, beliau menolak apa saja pandangan Tun M sebab tak mau dibayangi oleh Tun M, walaupun apa yang Tun M kata tu adalah benar.

Boleh jadi ada sikit kesilapan disini. Disebabkan Tun terlebih dahulu yang mengeluarkan pandangan, jadi tindakan DSN nampak macam ikut cakap Tun M. Sebagai contoh, Tun M bagi nasihat kepada DSN untuk tidak melantik pemimpin UMNO yang terlibat dengan rasuah dalam kabinet beliau. Hanya 2 jenis orang saja yang tak setuju dengan pandangan Tun M nie. Yang pertama orang bodoh, dan yang kedua orang yang terlibat sama dengan rasuah. Ada ka manusia dalam dunia nie yang mau perasuah jadi pemimpin depa? Ada ka? Kalau ada tolong bagi nama kat Pak Cu. Jadi salah ka kalau secara kebetulan tindakan yang diambil DSN sama dengan pandangan Tun M.

Pak Cu kenai Tun M. Tapi Tun M tak kenai Pak Cu. Pak menakan Pak Cu lebih kenai Tun dan Tun pun kenai dia. Apa yang pak menakan Pak Cu kata, Tun nie seorang yang sangat-sangat sayangkan bangsanya. Apa saja keputusan beliau adalah yang terbaik untuk orang melayu disamping tidak mengabaikan kebajikan kaum lain. Sayangnya Tun kepada bangsa beliau melebihi kasih sayang beliau kepada keluarga. Pak Cu yakin, kalau si Mukriz yang la nie diamanahkan untuk jaga AP, ambil rasuah, pasti Tun akan hentam beliau sebab tindakan rasuah itu boleh merosakkan rakyat.

Ada jugak suara-suara sumbang yang kata DSN lantik Datuk Mukriz dalam kabinet beliau sebab Tun M. Pak Cu yakin, kalau DSN tak lantik Mukriz pun Tun M tak kisah. Tapi, Pak Cu tengok Datuk Mukriz memang layak untuk dilantik. Imej beliau yang bersih masa Pertandingan Ketua Pemuda menyakinkan Pak Cu.

Jadi Pak Cu nasihat la kat para pembaca, tapis dulu setiap maklumat yang diterima. Pikir masak-masak sebelum nak mempercayai atau tidak. Pak Cu yakin, UMNO akan menjadi lebih kuat kalau kita semua bersatu hati dan menyokong penuh usaha DSN.
-----------> Kembali ke Laman Utama Walkdtalk09



1 comment:

  1. Setuju. Di dua bukit BN kalah disebabkan undi bukan Melayu. Di peti-peti undi kawasan Melayu, jelas sokongan kepada BN semakin meningkat. Cuma si dungu yg tak habis-habis nak mengkambinghitamkan Mahathir atas setiap inci masalah.

    ReplyDelete