Sunday, April 12, 2009

Surat terbuka buat ayahanda Tun Mahathir


Assalamualaikum Ayahanda Tun Mahathir Tun Mohammad.

Izinkan saya menyusun jari yang sepuluh kerana menulis surat terbuka kepada Ayahanda yang mana saya terpanggil untuk menulis bagi meluahkan perasaan hati saya yang terbuku selama ini sehingga saya membuat keputusan untuk terus menulis kepada Ayahanda. Ayahanda sememangnya pemimpin amat kami sanjungi dan setahu saya ,BN adalah parti yang disokong oleh keluarga kami sejak dari zaman arwah datuk saya lagi. Kini arwah datuk dan arwah ayah telah pun meninggal dunia, ayahanda adalah pemimpin idola arwah ayah dan juga arwah ayah. Tidak hairanlah kami sekeluarga sanggup bertikam lidah , bertekak dengan saudara mara yang menghina dan mengherdik Ayahanda ketika ayahanda masih menjadi Perdana Menteri dahulu.

Ketika Ayahanda membuat pengumuman untuk bersara , kami sekeluarga bagaikan tidak percaya dan kami sekeluarga begitu sugul dan amat bersedih. Sukar untuk mencari Ayahanda ketika menjadi Perdana Menteri dahulu. Namun setelah Ayahanda bersara dan jika saya tidak silap Ayahanda hanya berehat tidak sampai setengah tahun, Ayahanda sudah mula berpolitik kembali . Kami ketika itu sememangnya menyokong segala apa yang Ayahanda cakapkan , sememangnya Ayahanda adalah seorang yang bijak yang mempunyai daya fikir yang kuat dan matang. Pemikiran ayahanda sememangnya menjangkau ke hadapan sekurang-kurangnya 10 tahun ke hadapan. Sememangnya sukar untuk kita mencari pengganti seorang lagi Tun Mahathir Mohammad. Memang sukar untuk kita mencari dan tidak mungkin akan kita ke temui lagi.

Maaf Ayahanda jika saya terkasar atau mana-mana ayat saya yang akan menyinggung perasaan Ayahanda selepas ini. Segala keistimewaan Ayahanda yang kami sanjung dahulu kini telah perlahan-lahan bertukar menjadi satu kejelekan dan kejijikan dalam hati saya . Saya cuba untuk tidak menanam perasaan kejelekan itu di hati saya , tetapi saya tidak berdaya kerana setiap hari Ayahanda menanam telah melakukan sesuatu yang membuat saya merasa jelak. Ini semua bermula hanya kerana dengan jambatan bengkok di mana di sini lah tersingkap the Through colour of Tun Mahathir.

Apa yang saya maksudkan adalah :

1. Terserlah sikap dendam Ayahanda kepada Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi (kini Tun Abdullah) Ayahanda telah menghina , mengherdik , mengaibkan orang yang Ayahanda pilih sendiri. Tidak cukup dengan Tun Abdullah, seluruh keluarga beliau menjadi mangsa sehingga anak perempuan Tun yang tidak pernah bersalah dan tidak langsung mencampuri urusan politik dijadikan bahan untuk Ayahanda aibkan. Menantu Pak lah yang tidak pernah menjawab atau memberikan respons terhadap setiap penghinaan Ayahanda dijadikan 'punching bag ' . Mujur Anak pasangan ini yang masih kecil ini tidak dijadikan bahan kutukan. Rakyat hanya memerhatikan sahaja dan menyimpan apa yang mereka lihat dihati mereka.

2. Ayahanda sanggup bersekongkol dengan pembangkang untuk memusnahkan UMNO kerana presiden UMNO pada ketika itu ialah Pak Lah dan akhirnya sebahagian sumbangan Ayahanda kita hampir tersungkur pada pilihan raya yang ke 12 dahulu. Tentu Ayahanda bersorak ketika itu. Akhirnya Ayahanda menekan Pak Lah untuk melepaskan jawatan. Di pendek kan cerita Pak Lah telah pun selamat menjalankan peralihan kuasa, tetapi Ayahanda masih tidak pas hati masih menyerang Pak Lah sehingga saat akhir beliau mahu melepaskan jawatan. Selepas pak Lah melepaskan jawatan Ayahanda kini menyerang pula menantu beliau setiap hari sepanjang masa hanya kerana anak Ayahanda tewas di tangan menantu Pak Lah. Untuk pengetahuan Ayahanda , keputusan lembaga disiplin UMNO yang telah diumumkan langsung tidak menjadi kudis kepada perwakilan UMNO untuk memilih Khairy Jamaluddin kerana bagi mereka , semua itu adalah susunan pengaruh Ayahanda yang baik dengan mereka di lembaga disiplin , tidak perlu saya sebutkan nama. Tujuan sebenarnya adalah untuk memburukkan nama Khairy Jamaluddin dan untuk mengenakan Khir Toyo supaya anak Ayahanda yang pada masa itu tidak mendapat sokongan agar menang tanpa bertanding. Allah SWT itu maha kaya hasrat Ayahanda tidak kesampaian. Allah lebih berkuasa untuk menentukan segala Qada' dan Qadar.

3. Ayahanda terus tidak berpuas hati dan hampir setiap hari Ayahanda mengaibkan menantu Pak Lah. Saya tidak kenal dengan YB Khairy Jamaluddin , tetapi tiba-tiba perasaan simpati saya terhadap beliau kian tertanam dan saya jangka ini bukan berlaku hanya kepada saya tetapi mungkin benih simpati itu mula tumbuh dihati ramai rakyat Malaysia. Ayahanda perlu menerima hakikat bahawa Mukhriz Ayahanda sebenarnya a sore losser dan sebenarnya bukan merupakan calon yang popular kerana di cop sebagai masih menetek dan tidur dibawah ketiak Ayahanda. Benih yang baik akan menjadi pulau jika dicampakkan ke dalam laut. Tapi kalau benih itu tak baik , siramlah baja banyak mana pun tidak mungkin akan tumbuh .

4. Ayahanda sepatutnya berehat dan melunaskan alasan yang Ayahanda berikan ketika Ayahanda mahu bersara dahulu. Mahu menghabiskan masa dengan keluarga dan anak cucu, mahu berehat dan tidak lagi mahu memikirkan perihal politik dan kepimpinan kerajaan. 22 tahun Ayahanda memimpin , rakyat sudah boleh baca apa yang mahu Ayahanda lakukan. Bila Ayahanda bercakap jujur dan ikhlas , bila Ayahanda mereka cerita, bila Ayahanda tipu sunat , bila Ayahanda tipu beragenda, mereka sudah boleh baca. Memanglah mereka akan berlumba-lumba untuk bersalaman dengan Ayahanda bila bersua dengan Ayahanda , ini adalah kerana perasaan hormat dengan jasa yang tidak siapa boleh nafikan yang telah Ayahanda berikan ketika Ayahanda memimpin negara, itu di other siide of Tun Mahathir. Tetapi the other side of Mahathir yang lagi satu membuat mereka rasa jelek dan ada kala sudah sampai ke tahap yang agak merimaskan.

5. Ayahanda mahukan perubahan, tetapi Ayahanda sendiri yang tidak berubah , sudah hampir seminggu perubahan kepimpin berlaku , Ayahanda tidak berubah barangan sehari pun. Bukti kecilnya , kita gagal didalam dua pilihan raya baru- baru ini, bukan saya mahu kata yang kita kalah kerana Ayahanda, yang ingin saya katakan adalah kehadiran Ayahanda menyokong kerajaan baru tidak merubah kan apa-apa. Ini bermakna Ayahanda tidaklah istemewa sangat dalam senario politik morden ini, Ayahanda sudah tidak relevan lagi. Rakyat sudah bosan, hari ini Ayahanda keluar parti , lepas tu masuk balik, mana tanggungjawab dan kasih sayang Ayahanda kepada parti . Bagi saya Ayahanda lari dari parti kerana tewas dengan kesabaran Pak Lah.

6. Memang betul Mukhriz tidak berkecimpung dalam politik sewaktu Ayahanda menjadi PM , tetapi Mukhriz tidak pula tidak diberikan keistimewaan dalam perniagaan, anak-anak Ayahanda semuanya mendapat keistimewaan sebagai anak Perdana Menteri, buat apa mahu berpolitik , lebih baik berniaga. Mukhzani adalah di antara 40 orang yang terkaya di Malaysia. Mukhriz kerana kini berkecimpung dalam politik tidaklah pula dapat kita trace kekayaan beliau, pasti mereka ini kaya raya. Inilah yang selalu Ayahanda ulangi , anak saya tidak dibenarkan berpolitik ketika saya memerintah, Apa salahnya jika mereka berpolitik , as long mereka tahu asas perjuangan. tetapi politik bukanlah sesuatu yang digemari oleh anak-anak Ayahanda.

7. Pak Lah sudah bersara, mungkin tidak lama lagi jambatan bengkok akan disambung kembali, kita tunggu saja dan lihat. Saya tak pasti tapi saya rasa mungkin. UMNO perlukan perubahan , jika UMNO tidak berubah maka UMNO akan diubah , jika UMNO mahu berubah tapi UMNO dipaksa berubah cara Ayahanda , tak ada maknalah perubahan itu, Ayahanda juga perlu berubah. Marilah kita sama-sama berubah. Kami sudah letih , kami sudah bosan , bergaduh sesama sendiri. Tolonglah Ayahanda.

8. DS Najib patut diberikan peluang untuk mencari identiti beliau sendiri, DS Najib patut diberikan peluang untuk merubah UMNO. DS Najib tidak patut diberikan bebanan dengan perpecahan sesama ahli parti. DS Najib patut diberikan ruang untuk berfikir sendiri. DS Najib patut diberikan masa dan waktu untuk mencorakkan kepimpinan beliau tanpa gangguan. Tidaklah perlu Ayahanda mencuri limelight dari beliau . Baru 5 hari beliau mengambil pucuk pimpinan , suara Ayahanda hampir sama banyak di dengar dari suara beliau. Sehingga kami kompius , siapa yang mengambil peralihan dari Pak Lah.

9. Biarlah DS Najib tentukan pasal Khairy, Tak payahlah hari hari Ayahanda berikan komen pasal Khairy yang sedikit sebanyak akan mempengaruhi keputusan DS Najib. Perpatah Melayu ada berkata , Kalau betul Ayahanda benci biarlah berpada-pada , kita sesama umat islam. Sedangkan nabi lagi memaafkan. Tak perlulah Ayahanda menghebahkan orang ini rasuah , orang ini tidak baik , orang ini jahat , orang ini baik. Anak aku baik , anak orang jahat , menantu orang tuh jahat , menantu aku baik. Tidak ada sesiapa yang sempurna di dunia ini dan tuah kini membayar secara tunai. Takut nanti tuhan itu terbalikkan apa yang kita cakapkan .

10.Permintaan kami mudah saja, berihatlah Ayahanda, Tentu Ayahanda letih by now. Ketika Pak Lah sibuk sebagai PM , Ayahanda pun sibuk jua nak menjatuhkan Pak Lah. Pak Lah sudah berundur, beristirehatlah Ayahanda. Cukuplah kita sudah berpecah banyak kali, apa yang akan tinggal dalam UMNO nanti jika ini berterusan. Khairy juga ada penyokong. Kita berpecah pada semangat 46, kita berpecah semasa UMNO baru, ramai yang disingkir. Kita berpecah ketika Keadilan ditubuhkan, kita berpecah unoficial sewaktu kemelut Ayahanda dengan Pak lah, mampukah kita berpecah lagi, Kita ini sebenarnya sudah nazak. Ubat yang paling mujarab dan telah dikompromi olah Pak Lah adalah perubahan. Berubahlah kita.

Akhirkata , saya menyusun jari yang sepuluh, saya sedar siapalah saya mahu meulis kepada Ayahanda tetapi inilah akibat desakan hati dan nurani yang tidak tertahan lagi menunggukan perubahan dalam UMNO. Assalamualaikum.

daripada :
Mawarku Berduri.

http://www.walkdtalk09.blogspot.com

kembali ke laman utama

9 comments:

  1. Seharusnya TTun kini berehat dirumah dan menumpukan sepenuh masa denga keluarga seperti janjinya mahu menghabiskan masa drngan cucu dan anak-anak ketika mahu bersara dahulu. Lupakan jambatan bengkok kerana yang akan dibawa kembali nanti buka jembatan tetapi adalah amal dan ibadah.

    ReplyDelete
  2. Ruang politik dah agak tepu untuk diisi dengan bermakna oleh muka-muka baru, muka yang separuh masak dan muka yang tidak boleh dijual. Bagi mereka yang pernah duduk di kerusi kuasa tu sudah-sudahlah. Bagilah pulak ruang kepada orang lain untuk berbakti kepada nusa dan bangsa. Kalau saya jadi Tun sudah tentu saya anak beranak akan menceburi bidang yang masih ada banyak kekosongan. Antara bidang yang amat mendambakan penyertaan orang kita adalah pendidikan, sosial dan ekonomi. Bidang-bidang ini akan menentukan jatuh bangunnya generasi yang akan datang. Jadinya kepada mereka yang mempunyai pendidikan , modal, kabel dan hampir semua yang diperlukan untuk pergi jauh dalam tiga bidang berkenaan maka apalah jua kiranya memandu anak-anak sendiri dan bangsa untuk menceburi bidang yang lebih diperlukan pengisiannya di kala ini!! Politik hanyalah satu saluran dan ianya telahpun digunakan secara maksimum dan oleh itu janganlah ianya disesakkan lagi dengan kehadiran mereka-mereka yang sepatutnya telah bersara atau mereka-mereka yang mana dengan bekalan yang ada, telah sepatutnya mampu 'berhijrah' ke tempat lain yang lebih memerlukan kehadiran kita itu.

    ReplyDelete
  3. harun salim bachikApril 14, 2009 at 9:59 AM

    kalau tak kenal KJ, jangan sanjung sgt... pergi la kenal2 dulu, baru tau kenapa Tun Mahathir cakap macam2 pasal dia... jgn main tuduh org yg byk bantu kita...

    ReplyDelete
  4. Kononnya surat terbuka, tetapi penulisnya sendiri minda tersekat.

    @ Shamsur
    Takde kerja lain ke yg awak boleh buat selain mengukur dosa-pahala orang?! Kan ke itu kerja Allah?

    ReplyDelete
  5. "Baru 5 hari beliau mengambil pucuk pimpinan , suara Ayahanda hampir sama banyak di dengar dari suara beliau. Sehingga kami kompius , siapa yang mengambil peralihan dari Pak Lah."

    aku pun konpius. tapi aku konpius siapa yang baru pencen? Ayahanda ke Pak Lah?

    Apa2 hal pun KJ memang telah didapati bersalah merasuah. MERASUAH. KJ - LIABILITI UMNO

    ReplyDelete
  6. Siapakah penulis ini? Mawar berduri?? Oiii.. anda tak layak bercakap pasal Tun Mahadtir. Bandingkanlah Tun Mahadir dan Tun Abdullah... Tun Mahadir berjaya mengangkat martabat Malaysia dari sebuah negara mundur ke sebuah negara yang di segani di serata dunia. Manakala Tun Abdullah berjaya menjadikan rakyat malaysia membenci kerajaan itu sendiri dan semua orang melaungkan bukan "Hidup Pak Lah! Hidup Pak Lah!"... tetapi begini, "Tido pak lah, tido pak lah...!!". Ini kerana semasa beliau jadi PM, dia asyik tidur sehinggakan negara dah jadi tak tentu arah macam sekarang ni.

    ReplyDelete
  7. Kenapa pulak Tun M tidak layak dikritik oleh sesiapa jua? Apa alasannya? Kalaulah alasannya kerana dia adalah mantan PM makanya hanya Tunku Rahman, Hussein dan Razak ajalah yang layak. Betul kan?

    Kalau di zaman 80-an memanglah kita semua tidak layak tetapi kalau dizaman Najib makanya sesiapa saja yang cuba menyibukkan diri dengan pentadbiran sekarang walhal dia tidak urusan untuk menyibuk maka sudah tentu semua rakyat ada hak untuk mengkritik....

    Ini kerana rakyat yang meletakkan Najib dikerusi tersebut tetapi bukan Tun. Harap jelas apa yang saya ulaskan ini agar jangan ada pihak yang berlebihan dan jumud dalam mempertahankan institusi yang disokongnya hingga menafikan suara rakyat.

    ReplyDelete
  8. dengan penghinaan dilemparkan konco2 abdullah, seperti gelaran singa sarkis pencen dan dubuk tua, adakah salah tun juga untuk menyerang balas.

    bagaimana pula dengan jasa2nya yang cuba dinafikan dengan berselindung disebalik penghargaan yang diberikan kepada lain-lain pemimpin lepas.

    belum dicampur lagi dengan ejekan2, cacian dan sindiran tajam diforum2 terbuka yang dihadiri kj, musa hitam dan rakan2 mereka yang lain

    so menyalahkan mahathir seorang tidak menyelesaikan masalah...kerana singa tua ini selagi bernafas tidak akan ada nokthah dalam perjuangannya.

    ReplyDelete
  9. Saya rasa, mesej penulis cukup jelas.
    minta agar tun berehat. itu sahaja.
    kalu tidak, perbalahan tidak akan ada kesudahannya. lama-kelamaan orang akan melupakan kebaikan tun dan kebencian akan terpahat.ibarat api membakar kayu api. contohilah pak lah, meskipun ada kelemahan, tapi kini dan sampai generasi akan datang org akan lebih melihat kebaikan beliau seorang yg SABAR.

    ReplyDelete